maandag 2 september 2013

De achtergrond

Werken in de zorg betekent geconfronteerd worden met de vraag om continu de kwaliteit te verbeteren, maar ook om kosten te reduceren. Er worden allerlei initiatieven gestart om dit te realiseren met wisselend succes. Ik zie de noodzaak van het terugdringen van kosten en het nut van continu verbeteren van de kwaliteit. Ik vraag mijzelf vaak af, "hoe gaan we dit succesvol doen?" Naar mijn mening is Lean een potentieel antwoord op dit vraagstuk.

Ik maakte kennis met Lean tijdens mijn studie zorginnovatie. Wat mij er erg in aanspreekt is dat het concept zich richt op waarde voor de klant, dit maakt dat je kwaliteit gaat verbeteren en dat je geen dingen doet die de klant niet vraagt. In dit laatste zit de efficiëntie. De medewerkers moeten het verschil maken, de kwaliteitsverbetering en kostenbesparing wordt naar mijn mening niet bereikt achter het bureau. De gemiddelde medewerker in de gezondheidszorg heeft niet als doel om kosten te besparen, ze willen wel graag goede zorg verlenen. Veel zorgverleners geven echter aan dat het "moeilijk" is om de kwaliteit te verbeteren. Hier worden verschillende redenen genoemd, bijvoorbeeld de complexiteit of bureaucratie. Wat de reden ook is, hij ligt meestal bij iemand anders.

Lean is een filosofie die vraagt dat iedere medewerker betrokken wordt en ingezet wordt om verspilling te zien en te elimineren. Lean vraagt van de medewerkers dat ze iedere dag verbeteren en steven naar de perfecte waardestroom voor de de klant. Kortom er gebeuren alleen maar dingen in het proces die waarde toevoegen voor de klant. De perfecte staat kan je nooit bereiken, maar door er iedere dag weer dichter naar toe te werken, blijf je verbeteren. Lean biedt verschillende tools om het verbeterproces te faciliteren, maar zonder het gedachtegoed van Lean worden deze niet juist gebruikt. 

Hoe je ergens bent gekomen is bij Lean zeker net zo belangrijk als het resultaat. Streven naar een Leane organisatie wordt daarom vaak omschreven als een reis. Ik sta helemaal aan het begin van mijn Lean reis en ik ben erg nieuwsgierig naar wat ik allemaal mee ga maken. Ik wil graag samen met de mensen die dagelijks het verschil moeten maken streven naar optimale kwaliteit van zorg en ik denk dat Lean en al haar tools ons daar bij gaan helpen.

Omdat verschillende mensen mij gevraagd hebben om af en toe eens te horen hoe het met mijn Lean reis gaat ben ik dit blog gestart. Ik wil met enige regelmaat verslag doen van wat ik allemaal ben tegengekomen op mijn pad. Ik zou het leuk vinden wanneer lezers reageren. Deze interacties geven mij ook weer nieuw inzichten.

Wie af en toe een stukje met mij mee wil reizen is dus van harte welkom. Verwacht geen taaltechnische hoogstandjes of theoretische uitweidingen over de verschillende aspecten van Lean.

Ik zal via verschillende social media laten weten wanneer ik een nieuw blog heb geplaatst. links bovenaan dit blog kun je mij toevoegen aan je Google+ kringen. 

Stefan Zielhuis.


1 opmerking:

  1. Hey broertje,

    Super leuk initiatief deze blog. Ik weet uit ervaring dat lean 'reizen' in een niet-productie omgeving niet de makkelijkste trip is en ben daarom heel benieuwd naar jouw ervaringen. Zowel de positieve als de negatieve verbazingen natuurlijk... Veel plezier op deze reis, en ik ben benieuwd naar je volgende update!
    Grt,
    Tobias

    BeantwoordenVerwijderen